De kracht van een Clean Desk
Verzamel jij ook stapels papieren op je bureau?
Vraag je jezelf wel eens af waarom die stapels alleen maar groter en hoger worden?
Elke keer neem je jezelf voor om eens even tijd te maken om die stapels weg te werken.
Maar het komt er niet van.
Hieronder vind je de eenvoudige oplossing hiervoor.
De stapels de baas.
Andere prioriteiten, urgente klussen en geen zin in saai archiveerwerk weerhouden je om de stapels te bestrijden.
Als je dit, net als veel deelnemers aan onze Training Professioneel Timemanagement, herkent dan vind je hieronder een oplossing voor jouw stapelgedrag.
“Mean Desk” versus “Clean Desk”
Als op je bureau van alles ligt dat te maken heeft met verschillende klussen of projecten denken anderen misschien dat je druk bezig bent.
Dat is waarschijnlijk ook zo, maar tijdens het geconcentreerd werken, valt toch regelmatig je oog op alle andere zaken die rondslingeren.
Je gedachten dwalen dan af naar de andere taken en projecten waar je ook aan moet werken of waarop je op input van anderen zit te wachten.
Snel herpak je de aandacht en probeer je weer het punt op te pakken waar je zojuist was gebleven.
Uit onderzoek is gebleken dat het opnieuw focussen op een taak tussen de 7 en 12 minuten kost om weer op het niveau van concentratie te komen waarop je zat voordat je afdwaalde.
Gebeurt dit 5 maal tijdens je werkzaamheden, dan kost dit ruim een half- tot een vol uur.
Jouw kostbare tijd glipt je daardoor dagelijks door je vingers.
Die tijd kom je aan het einde van de werkdag of werkweek dan te kort.
Waarom die chaos op je bureau?
Regelmatig zie ik tijdens het begeleiden en coachen van professionals voor beter timemanagement, chaos op het bureau.
Dit komt het meest voor bij stapelaars en twijfelaars.
Beide type mensen hebben hetzelfde probleem.
Ze nemen meestal geen besluit wat ze er mee moeten doen en waar ze het kunnen opbergen.
De stapelaars hebben geen idee hoe ze moeten archiveren.
De twijfelaars weten nog niet wat ze met de zaken aan moeten.
Gevolg is dat dit alles op het bureau blijven liggen.
persoonlijke 1 op 1 begeleiding.
Opruimen is besluiten nemen
Pak nu die stapels aan.
Start door 1 voor 1 dingen van de stapel te nemen.
Kijk wat het is en neem één van deze besluiten:
- Weggooien, want het is niet meer relevant.
- Archiveren, want het is alleen maar referentie materiaal en er zit geen actie voor je aan.
- Uitstellen, berg het document op en schrijf de taak op een ooit/misschien lijst met een verwijzing naar de opbergplek van het document.
- Delegeren, stuur het document naar de persoon die de klus voor je gaat uitvoeren.
- Doe het nu, als de taak maximaal 2 minuten duurt voer je het direct uit en daarna archiveer je het document of gooi je het document weg.
Dit geldt natuurlijk niet voor vakliteratuur die je nog moet doornemen.
Maak een aparte doos met “Nog te lezen” waar je alle rondslingerende vakliteratuur en stukken die je ter kennisgeving nog moet lezen in doet.
Zodoende heb je altijd iets beschikbaar om te lezen.
Altijd handig om mee te nemen als je op reis gaat en je verwacht dat je ergens moet wachten.
Bijvoorbeeld op een trein, vliegtuig of in de wachtkamer van de tandarts.
Dit is één van de aan te leren gewoontes van goed timemanagement uit onze timemanagementtraining.
De voordelen van een Clean Desk
9 december iets voor jou: Meer weten?
Een opgeruimd bureau heeft meer voordelen dan alleen maar het beperken van afleiding.
Als je bureau netjes en opgeruimd is, kom je over als een persoon die alle touwtjes in handen heeft.
Wat denk jij van je accountant als die op zijn bureau cijfers van verschillende bedrijven open en bloot over zijn bureau verspreid heeft liggen?
Waarschijnlijk denk je dat hij dat ook met jouw bedrijfsgegevens doet.
Je verwacht toch dat er vertrouwelijk met jouw cijfers omgegaan zal worden en dat de accountant overzicht en controle heeft over al jouw financiële bedrijfsdocumenten en dat deze snel zijn terug te vinden.
Stapels op het bureau geven niet de indruk dat je efficiënt werkt of dat je timemanagementvaardigheden bezit.
Hoe prettig is het als de schoonmaakdienst eindelijk eens je opgeruimde bureau onderhanden kan nemen, waardoor jij de volgende ochtend je niet meer hoeft te storen aan koffievlekken en koekkruimels.
Jouw eerste stap naar een Clean Desk
Nu snap ik best dat als je een notoire stapelaar bent, je niet direct een clean desk kan realiseren.
Je zal daarvoor eerst wat tijd moeten inruimen.
Om te beginnen plan je iedere week een halfuurtje in je agenda om de stapels aan te pakken.
Totdat je alles hebt weggewerkt leg je alle zaken die nu niet op je bureau thuishoren uit het zicht.
Dit beperkt de afleiding.
Om het bureau vanaf nu opgeruimd te houden start je als gewoonte vijf minuten voordat je naar huis gaat met je bureau opruimen.
Want een opgeruimd bureau is essentieel voor effectief timemanagement en helpt je om een helder hoofd te krijgen.
Over de schrijver van dit artikel
Mijn naam is Eric van den Heuvel van EenHelderHoofd en heb mezelf de nobele taak gesteld om professionals weer te laten glimlachen op het werk door ervoor te zorgen dat ze bovenop hun taken blijven, in plaats van begraven te worden onder een berg werk. Want laten we eerlijk zijn, niemand wil eindigen als een ondergrondse kantoormummie, werkwezel, mailmonster, spreadsheet-slaaf of deadline-duiker, toch?Laat chaos achter je: De Timemanagement training die werkt!
Volg net als duizenden voorgangers onze Training Professioneel Timemanagement. Zodat jij ook weer tijd krijgt voor je hobby's, je gezin, vrienden en favoriete sport.Professioneel Timemanagement maar dan slimmer.
Zie ik je op 9 december ? Claim dan nu je plek. Want er zijn nog maar 2 plekken beschikbaar. Schrijf je alleen in als je dit ook echt wilt.
Vind je dit artikel interessant?
Anderen die dat ook vinden, bekeken ook de volgende artikelen:
- Plannen van een project, begin met het “Waarom”, dan pas met het “Wat”.
- Afgeleid? 8 tips tegen ongewenste interrupties.
- In 4 stappen focussen op je doel.
Timemanagement publicaties hierover
Wil je meer informatie?
Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
- Wil je zelf een Training Professioneel Timemanagement volgen?
Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas” op 22 nov Amsterdam (bijna vol), 9 dec Rotterdam (bijna vol), 15 jan Utrecht, etc. Er zijn nog meer data. Krijg ALLE data en locaties in je mailbox
- Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en timemanagement uitdagingen?
Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
- Wil je met je team of afdeling productiever worden?
Dan is onze in-company Training Professioneel Timemanagement geschikt.
- Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover?
- Ga je graag zelf aan de slag?
Dan is mijn Timemanagement eBook (tijdelijk gratis) zeker interessant voor jou.