Een takenlijst die jou wel rust geeft
Herken je de als maar groeiende takenlijstjes?
Je komt weer eens in een drukke periode, je takenlijst is bomvol en je ziet door de bomen het bos niet meer.
Wat doe je dan?
Je pakt een stuk papier en schrijft alles op wat in je opkomt dat je nog moet doen.
Dit geeft rust.
In je enthousiasme over het goede gevoel, wordt de takenlijst als maar langer en langer.
Er komt meer bij dan er af gaat.
En weer heb je het gevoel dat het boven je hoofd groeit.
Wat kun je daar tegen doen?
Houd de lijst concreet?
Het valt je op dat taken al vele weken op je takenlijst blijven staan.
De reden hiervan is dat de beschrijving van de taak niet een concreet uitvoerbare actie beschrijft.
Er staat iets wolligs zoals: “Budget” of “Reclamecampagne”.
Elke week denk je: “Daar ga ik binnenkort aan beginnen.”
Door de wollige omschrijvingen op je takenlijst zorg je dat minder naar deze lijst wilt kijken.
Professional Timemanagement
Bepaal de eerste stap
Wolligheid zal je niet helpen.
Met andere woorden, schrijf eens achter de wollige term, wat je als eerste stap moet doen.
Zoals je het aan iemand anders uitlegt. Bijvoorbeeld “Budget / Opvragen actuele cijfers vorig jaar bij administratie”.
Of “Reclamecampagne / Bellen met reclamebureau voor afspraak”.
Kijk nu is het eenvoudig om de eerst volgende stap uit te voeren.
Dit komt omdat je het concreet hebt gemaakt.
Zo blijf je in jouw flow
Als je de concrete stap daadwerkelijk hebt uitgevoerd, verzin je meteen de volgende concrete stap en zet je die op je takenlijst.
Nog een voorbeeld “Budget / Opzoeken inflatiecijfer afgelopen jaar bij CBS.nl”.
Geweldig, deze taak staat klaar voor het moment dat je weer achter je computer zit.
Het project blijft zo stapje voor stapje dichterbij het gewenste resultaat komen.
Voor je het weet is het budgetrapport geschreven.
Doe je dit met al je projecten, dan kun je meerdere projecten tegelijkertijd managen.
Je wordt zo een echte topper in je werk.
Over de schrijver van dit artikel
Mijn naam is Eric van den Heuvel van EenHelderHoofd en heb mezelf de nobele taak gesteld om professionals weer te laten glimlachen op het werk door ervoor te zorgen dat ze bovenop hun taken blijven, in plaats van begraven te worden onder een berg werk. Want laten we eerlijk zijn, niemand wil eindigen als een ondergrondse kantoormummie, werkwezel, mailmonster, spreadsheet-slaaf of deadline-duiker, toch?Laat chaos achter je: De Timemanagement training die werkt!
Volg net als duizenden voorgangers onze Training Professioneel Timemanagement. Zodat jij ook weer tijd krijgt voor je hobby's, je gezin, vrienden en favoriete sport.Professioneel Timemanagement maar dan slimmer.
Zie ik je op 9 december ? Claim dan nu je plek. Want er zijn nog maar 2 plekken beschikbaar. Schrijf je alleen in als je dit ook echt wilt.
Vind je dit artikel interessant?
Anderen die dat ook vinden, bekeken ook de volgende artikelen:
- Drie redenen waarom jouw takenlijst niet werkt.
- Takenlijst maken – Dit zijn de valkuilen.
- Takenlijst maken met deze 8 nuttige tips die wel werken
Wil je meer informatie?
Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
- Wil je zelf een Training Professioneel Timemanagement volgen?
Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas” op 9 dec Rotterdam (bijna vol), 15 jan Utrecht, 29 jan Eindhoven, etc. Er zijn nog meer data. Krijg ALLE data en locaties in je mailbox
- Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en timemanagement uitdagingen?
Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
- Wil je met je team of afdeling productiever worden?
Dan is onze in-company Training Professioneel Timemanagement geschikt.
- Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover?
- Ga je graag zelf aan de slag?
Dan is mijn Timemanagement eBook (tijdelijk gratis) zeker interessant voor jou.