Werkdruk beu? Zo tem je het werk.
Hoge werkdruk, hoe komt dat?
In alle bedrijfstakken komt het voor.
Een te hoge werkdruk.
Te veel te doen en volle agenda’s.
Het lijkt wel of alles belangrijk is en nu moet gebeuren.
Iedereen voelt de druk en is aan het rennen.
Dan is de grote vraag hoe tem ik mijn werk?
Als je de hieronder genoemde aanpak volgt, word jij ook een dompteur van je werkdruk.
Tem je werk in 3 stappen
Om je werk te temmen en meer grip hierop te krijgen zijn er drie voorwaarden nodig.
Deze leg ik in drie eenvoudige stappen uit.
Wil je meer verdieping hierop, dan verwijs ik in iedere stap naar andere nuttige kennis hierover.
Dit zijn de drie stappen.
- Overzicht creëren
- Keuzes maken
- Plannen
1. Overzicht creëren
Hoe weet ik wat er allemaal op mijn bordje ligt?
Er zijn steeds meer kanalen en bronnen die zorgen dat je steeds meer te doen krijgt.
Ik noem er een aantal op:
- Voicemail
- MS-Teams chat
- Collega’s aan je bureau
- Telefoon
- Notulen van vergaderingen
- Meldingen uit ICT systemen
- Organisatie of afdelingsplanningen
Wil je overzicht creëren, dan is het handig om alle verzoeken van anderen, maar ook jouw toezeggingen te verzamelen.
En als het mogelijk is, is één plek hiervoor het beste.
Wat voor hulpmiddelen je hiervoor gebruikt is niet belangrijk.
Dat kan digitaal maar kan ook gewoon met pen en papier. Kies zelf maar.
Het resultaat is dat je iedere dag het totale overzicht hebt van alles wat op je bordje ligt.
Dit noem ik jouw werkvoorraad.
Werk dit overzicht iedere dag bij, zodat deze compleet en up-to-date is.
Want dan kun je pas stap 2 “Keuzes maken”, uitvoeren.
Meer weten over het maken van een takenlijst:
2. Keuzes maken
Keuzes maken heeft te maken met prioriteiten stellen.
Niet alles is even belangrijk of even urgent.
Maar voordat je prioriteiten kunt stellen is het belangrijk dat je zeker weet dat je overzicht hebt over alles wat op je bordje ligt.
Stap 1 van hierboven is daarom een vereiste voordat je deze stap kunt maken.
Kijk in je overzicht van je werkvoorraad van stap 1 en bepaal de zaken die belangrijk zijn en die je tevens snel moet realiseren.
Dat is voor jou de eerste prioriteit.
Kijk dan naar de zaken die belangrijk zijn, maar die je niet snel hoeft uit te voeren.
Dat is jouw tweede prioriteit.
Heb je dit gedaan, dan kun je naar stap 3, plannen.
Wil je meer weten over prioriteiten stellen kijk dan op:
3. Plannen
Heb je de bovenste stappen gedaan, dan is de laatste stap plannen.
De zaken die de eerste prioriteit hebben doe je zo snel mogelijk.
Daarvoor kijk je in je agenda van deze week en blokkeer je tijd voor deze taken met de eerste prioriteit.
De zaken die als tweede prioriteit hebben plan je nu al in je agenda voor de komende weken.
Maar let op, plan de komende weken niet helemaal vol.
Want in iedere week heb je wel weer nieuwe taken die eerste prioriteit hebben.
Reserveer je daar geen tijd voor, dan moet je steeds andere taken verschuiven.
Wil je meer weten over realistisch plannen kijk dan bij:
Over de schrijver van dit artikel
Mijn naam is Eric van den Heuvel van EenHelderHoofd en heb mezelf de nobele taak gesteld om professionals weer te laten glimlachen op het werk door ervoor te zorgen dat ze bovenop hun taken blijven, in plaats van begraven te worden onder een berg werk. Want laten we eerlijk zijn, niemand wil eindigen als een ondergrondse kantoormummie, werkwezel, mailmonster, spreadsheet-slaaf of deadline-duiker, toch?Laat chaos achter je: De Timemanagement training die werkt!
Volg net als duizenden voorgangers onze Training Professioneel Timemanagement. Zodat jij ook weer tijd krijgt voor je hobby's, je gezin, vrienden en favoriete sport.Professioneel Timemanagement maar dan slimmer.
Zie ik je op 9 december ? Claim dan nu je plek. Want er zijn nog maar 2 plekken beschikbaar. Schrijf je alleen in als je dit ook echt wilt.
Vind je dit artikel interessant?
Anderen die dat ook vinden bekeken ook de volgende artikelen:
- Takenlijsten? Met deze 8 nuttige tips werken ze wel.
- Prioriteiten, hoe stel je die?
- Het geheim van beter leren plannen en organiseren van je werk (7 tips)
Wil je meer informatie?
Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
- Wil je zelf een Training Professioneel Timemanagement volgen?
Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas” op 9 dec Rotterdam (bijna vol), 15 jan Utrecht, 29 jan Eindhoven, etc. Er zijn nog meer data. Krijg ALLE data en locaties in je mailbox
- Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en timemanagement uitdagingen?
Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
- Wil je met je team of afdeling productiever worden?
Dan is onze in-company Training Professioneel Timemanagement geschikt.
- Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover?
- Ga je graag zelf aan de slag?
Dan is mijn Timemanagement eBook (tijdelijk gratis) zeker interessant voor jou.