Hoe jouw goede idee tot wasdom komt
Hoe zorg je dat je jouw nieuwe inzichten of ideeën ook uitvoert?
Het onderstaande artikel geeft je vier eenvoudige stappen om opgedane inspiratie en goede ideeën niet te verliezen.
Een andere omgeving
Het is bekend dat als je in een andere omgeving bent, je vaak op een andere manier tegen zaken aan gaat kijken.
Bijvoorbeeld niet op kantoor werken maar in een koffiebar, of in een andere plaats of land.
Soms herken je een patroon in je werk die je voorheen niet zag.
Je komt op goede ideeën om bepaalde werkmethodes of procedures anders uit te voeren.
Of nog beter, je hebt mogelijkheden bedacht voor het ontwikkelen van een nieuw product of nieuwe dienst.
Kortom waardevolle ideeën waarvan je wilt dat deze niet in het luchtledige verdwijnen.
Hieronder vier eenvoudige stappen om te zorgen dat jouw gedachtenpareltjes ook hun waarden gaan opbrengen.
1. Bepaal het gewenste doel
Ieder nieuw idee zal ook een bepaald doel dienen.
Schrijf daarom niet alleen je idee op maar ook wat het doel is.
Een handig hulpmiddel hierbij is om het antwoord te geven op de “Waarom”-vraag.
“Waarom wil ik dit idee uitvoeren?”
De Waarom-vraag geeft jou, maar ook anderen die jij nog moet overtuigen, helderheid dat het verstandig is om het idee uit te voeren.
Bijvoorbeeld: “Meer rendement uit een klantbezoek”.
2. Uitwerken van het idee
9 december iets voor jou: Meer weten?
De volgende stap is om in een rustige omgeving te gaan zitten en na te denken wat je wilt bereiken met de uitvoering van het idee.
Beantwoord hiervoor de “Wat”-vraag.
Dit is eenvoudig door net te doen of je in de toekomst kunt kijken.
Beschrijf hoe jouw gewenste resultaat er uit ziet.
Bijvoorbeeld “Meer klanten die tevreden zijn over onze aftersales.”
Daarna noteer je hoe je dit idee gaat uitvoeren, de “Hoe”-vraag.
Bijvoorbeeld door te breinstormen.
Je schrijft alle dingen op die spontaan in je brein opkomen, die te maken hebben met het bereiken van het gewenste resultaat.
Maar je geeft er nog geen waardeoordeel over.
Je helpt zo je brein aan denkruimte, een helder hoofd, waardoor er nog meer zaken in je brein ontstaan.
Een handig hulpmiddel voor dit breinstormen is het maken van een mindmap.
3. Organiseer
Heb je alle gedachten over het idee opgeschreven, dan ga je deze op waarde beoordelen en organiseren.
Bijvoorbeeld op bepaalde aspecten, zoals financiering, betrokken afdelingen of personen, benodigde kennis en mogelijke problemen.
Maar ook deeloplossingen of deelprojecten die tot het uiteindelijke gewenste resultaat moeten leiden.
Professional Timemanagement
4. In gang zetten
Kijk naar welke acties je alvast in gang kunt zetten.
Het eenvoudigste is om van elke deeloplossing of deelproject minimaal de eerste fysiek uitvoerbare actie op te schrijven.
Bijvoorbeeld:
- “Mail sturen met vergaderuitnodiging”,
- “Schrijven conceptvoorstel” of
- “Afspraak maken met je leidinggevende om akkoord te krijgen voor het project”.
Door concreet deze uitvoerbare stappen te beschrijven is het eenvoudig om iets op te pakken als je even tijd hebt.
Dus je denkt er minder herhalend over door hapklare brokken te definiëren.
Na iedere uitgevoerde actie, bedenk je direct de volgende fysiek uitvoerbare actie.
Een goede plaats om dit op te schrijven is je takenlijst.
Het voordeel
Doordat je alles opschrijft en dit regelmatig er bij kan pakken, blijft dit niet continu in je brein rondzingen.
Dit geeft rust, een helder hoofd, want door de concreet beschreven acties weet je dat het project voortgang blijft houden.
Over de schrijver van dit artikel
Mijn naam is Eric van den Heuvel van EenHelderHoofd en heb mezelf de nobele taak gesteld om professionals weer te laten glimlachen op het werk door ervoor te zorgen dat ze bovenop hun taken blijven, in plaats van begraven te worden onder een berg werk. Want laten we eerlijk zijn, niemand wil eindigen als een ondergrondse kantoormummie, werkwezel, mailmonster, spreadsheet-slaaf of deadline-duiker, toch?Laat chaos achter je: De Timemanagement training die werkt!
Volg net als duizenden voorgangers onze Training Professioneel Timemanagement. Zodat jij ook weer tijd krijgt voor je hobby's, je gezin, vrienden en favoriete sport.Professioneel Timemanagement maar dan slimmer.
Zie ik je op 9 december ? Claim dan nu je plek. Want er zijn nog maar 2 plekken beschikbaar. Schrijf je alleen in als je dit ook echt wilt.
Vind je dit artikel interessant?
Anderen die dat ook vinden bekeken ook de volgende artikelen:
- De prioriteitenmatrix! Wat is belangrijk en wat is urgent?
- Hoe jij ook tijd kunt vrijmaken om een project te doen.
Wil je meer informatie?
Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten? Dan heb ik 5 opties voor je:
- Wil je zelf een Training Professioneel Timemanagement volgen?
Schrijf je dan in voor onze populaire open training “Je voornemens de Baas” op 22 nov Amsterdam (bijna vol), 9 dec Rotterdam (bijna vol), 15 jan Utrecht, etc. Er zijn nog meer data. Krijg ALLE data en locaties in je mailbox
- Wil je hulp en aandacht voor jouw concrete zelf- en timemanagement uitdagingen?
Dan heb ik speciaal voor jou een 1 op 1 begeleidingstraject. We gaan dan samen aan de slag en je krijgt maximaal maatwerk voor jouw persoonlijke uitdagingen.
- Wil je met je team of afdeling productiever worden?
Dan is onze in-company Training Professioneel Timemanagement geschikt.
- Wil je met een grote groep een inspirerende lezing of workshop hierover?
- Ga je graag zelf aan de slag?
Dan is mijn Timemanagement eBook (tijdelijk gratis) zeker interessant voor jou.